Kopafbeelding

Google                                                                 
Stuur een mail naar de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen: P. van Meurs
Stel een vraag
nieuws Nieuwsonderdelen:

 

logoVanaf eind September 2012 zijn de refernetieniveaus opgenomen in de website.

Dat houdt in dat de volgende zaken opgenomen zijn in de website:

1. Onder de knop: Hoofdmenu vind je een een tabblad: referentiekader. Er zijn twee routes om bij de inhoud en voorbeelden van de referentieniveaus te komen:

Route1 via de algemene informatie:

Op deze pagina geeft via de middelste knop toegang tot een venster met algemene informatie. Elk blad is verbonden met afbeeldingen van de posters van de referentieniveaus. Op de poster kun je doorgaan naar de betreffende gebieden van de referentieniveaus.
Deze deelgebieden linken weer verder door naar de inhoud van elk referentieniveau.
b.v. referentie F1- getallen- en vervolgens de onderverdeling:Notatie, verband en gebruik.

route 1

Route 2 via de domeinen:
Ga je niet via de middenknop, de informatieknop, door dan kun je naar een van de vier referentiegebieden gaan: b.v. Meetkunde.
Je komt dan op een pagina waar het referentiekader voor meten en meetkunde is uitgewerkt. Op elk onderdeel van de tabel kun je doorklikken naar voorbeelden van dit betreffende onderdeel.

route 2

2. Overal in de website zijn bij de leerstofonderdelen mogelijkheden om direct het betreffende onderdeel te bekijken vanuit de referentieniveaus.
In de leerstoflijnen; de leerstofjaarkaarten die op leerstofonderdelen geordend zijn, vind je inkoontjes die leiden naar de referentieniveaus.

3. Onder het tabblad: Voorbereiding; leerlijnen vind je de lijst met aangepaste doelen.
We alle gebieden van het referentiekader aan de orde te laten komen.
Achter elk doel (vanaf klas 4) vind je een ikoontje dat doorlinkt naar een referentiegebied met voorbeelden. Soms zelfs naar meerdere gebieden zodat de doelen ook in deze zin inhoud gaan krijgen.

                                                     .
Deze wijze van werken zal verder op in het jaar ook gebruikt worden voor het LOVS.

De consequenties van deze werkwijze:
a. Er zijn een aantal doelen weg genomen maar er zijn ook veel doelen bijgekomen.
    De keuze is natuurlijk aan de schooll of zij alle doelen gaan gebruiken/volgen.
b. Er is gekozen om een aantal doelen als 'extra' doelen te plaatsen die in de oefenuren uitgewerkt kunnen worden.
c. In deze tabel zie je ook dat het s/f en s niveau staan aangegeven. Dit maakt het mogelijk om keuzes te maken voor
    de klas en de individuele leerling.

4. Onder het tabblad: Voorbereiding; Logboeken vind je de lijst met aangepaste logboeken.
alle logboeken zijn aangepast aan de nieuwe situatie zodat ook degenen die niet met: Volglijn, werken de logboeken tot hun beschikking hebben.
De opzet van deze logboeken is hetzelfde gebleven. De nodige items zijn vervangen:
Andere doelen
Andere waarnemingskaderlijsten
Andere beoordelingslijsten

5. De Leerlijnen in vogelvlucht zijn aangepast aan de leerlijnen van de vrijeschool en de referentieniveaus.
Je kunt de vogelvlucht vinden onder het tabblad: hoofdmenu, leerlijnen en daar onder aan het menu vind je het volgende logo.

6. Verder zijn er een aantal verbeteringen aangebracht en foutjes hersteld.

 

Paul van Meurs  Augustus 2012